The perfect wedding

Sinds kort kun je mij als professioneel ‘Verbinder in naam van de liefde’ vinden op www.theperfectwedding.nl “Hm”, hoor ik mezelf (en jou?) hardop denken. “The Perfect Wedding, bestaat die dan?”

Toen ik in 2009 werd beëdigd als Bijzonder Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, wist ik nog niet uit eigen ervaring hoe het was om een officiële huwelijksceremonie te ondergaan. Ik was namelijk 8 jaar daarvoor het geregistreerde partnerschap aangegaan met mijn man. Een noodzakelijke formaliteit vonden wij toen, want ik was hoogzwanger van onze dochter en we wilden het goed regelen. Op een vroege maandagochtend in een stadsdeelkantoor in Amsterdam. Zonder bubbels, zonder feest. Gewoon, kort en zakelijk.

Dus laat staan dat ik een beeld had van de perfecte ceremonie. Maar dat liet onverlet dat ik graag mensen wilde trouwen. Nu, 7 jaar later kan ik vertellen dat het verbinden van mensen mij nog steeds gouden vleugels geeft. Of zoals natuurkundige en meditator Arthur Zajonc dat ooit in een interview tegen mij zei: “Als je je op een diep niveau verbindt met het object dat je zonder oordeel observeert, kom je in de zone van het ervaren van The hidden ecstasy.” Ik begreep direct wat hij hiermee bedoelde. Dat ervaar ik elke keer weer als mensen mij hun verhalen toevertrouwen. En ik hen aan de hand van hun eigen levensverhaal mag verbinden met iets dat groter lijkt dan alleen zij met z’n tweeën. Het magische is dat in dat moment van extatische verbinding alles perfect voelt.

Tja en of de perfecte trouwerij dan ook leidt naar het perfecte huwelijk? Je zou het graag willen natuurlijk. Maar ook hier geldt de gouden regel, vermoed ik: Als je je op een diep niveau kunt verbinden met de persoon die je zonder oordeel kan observeren, kom je in de zone van het ervaren van De verborgen extase. En dat is niet altijd even simpel, toch? Vooral dat zonder oordeel zien en luisteren. Helemaal -of gek genoeg?- met iemand die zo dicht bij je staat als je man. Laat ik daar ook eerlijk over zijn.

Geef een reactie

